Вградените в колелата е-мотори са следващата крачка в еволюцията

Очакваме скоро от оста електромоторите да минат в колелата, за да се увеличи пробегът

Пламен Георгиев,
електромотор в оста

, Elaphe

Снимката е илюстративна

У величението на пробега винаги се търси в батерията, но електромоторът също играе особено важна роля в тази посока. В края на 2023 г. стартъпът Deepdrive и доставчикът на компоненти и производител на гуми Continental създадоха революционен двигател с главина с двоен ротор, комбиниран със също толкова усъвършенствана „суха“ интегрирана електрическа барабанна спирачка.

BMW наскоро обяви, че работи с Deepdrive от 2021 г. чрез своята програма, BMW Startup Garage, и е готова да тества новата технология.

Двигателят на Deepdrive е от типа с радиален поток. Обикновено това би означавало, че има ротор във или извън статора, но в този случай има два ротора, единият се върти вътре в статора, а другият извън него.

Това е една от онези идеи, които изглеждат крещящо очевидни, и въпреки че Deepdrive не твърди, че е напълно нова концепция, компанията казва, че е първата, която е преодоляла свързаните с нея производствени трудности.

По същество това са два мотора, комбинирани в един, което води до по-висок въртящ момент и по-голяма плътност на въртящия момент (това означава, че съотношението на въртящия момент към теглото и размера на двигателя е по-голямо от това на конвенционален дизайн с един ротор). Твърди се също, че технологията е по-ефективна, поради по-голямата плътност на въртящия момент и по-малко загуби в системата.

DeepDrive

Новата технология адресира потенциален недостатък на вградените в колелата двигатели: увеличеното тегло. Deepdrive казва, че по-малкото тегло на технологията с двоен ротор значително намалява проблема. В допълнение към това, високата плътност на мощността позволява задните спирачки да бъдат намалени по размер или дори да станат напълно ненужни. В резултат на това, казват от Deepdrive, общите неподрессорни маси не са непременно увеличени в сравнение с обикновен автомобил с предно задвижване.

Друго предимство на двигателите в колелата е, че те са с директно задвижване, което означава, че не се нуждаят от трансмисия – нещо, което създава загуби от триене и съпротивление от смазката.

Електромоторът на Deepdrive има също свои собствени интегрирани инвертори от силициев карбид, което потенциално прави инсталирането на задвижващия модул, независимо дали е самостоятелно или с интегрирана спирачка, проста работа. Твърди се, че конфигурацията на централното задвижващо устройство е съвместима с всички съществуващи EV платформи и може бързо да бъде пусната на пазара в съществуващи модели.

Но може би най-голямата сила на технологията се крие в по-ниското тегло и повишената ефективност, което означава, че EV може да изминава повече километри, без да увеличава размера и съответно цената на батерията.

Източник на статията: autocar.co.uk

електромотори Deepdrive